Hoeken zoeken (nieuw)

Deze les gaat over het berekenen van hoeken, gebaseerd op de regels ‘overstaande hoeken’, ‘gestrekte hoeken’, ‘rechte hoeken’ en ‘hoekensom driehoek’. Leerlingen leren dat ze de figuur goed kunnen bestuderen en vooruit kunnen redeneren op basis van de gegevens.

De lengte van DE.

Leerlingen kunnen verschillende regels zoals sinusregel, cosinusregel, verhoudingen gebruiken om een lengte te berekenen. Deze les is ontwikkeld en uitgetest door Marije van Roeden en Gert Gombert.

Vierhoeken van stippen (nieuw)

Dit probleem is gekozen omdat elke leerling een begin kan maken. Maar het is een uitdaging om gestructureerd zoveel mogelijk vierhoeken te vinden.  Aan de hand van de gevonden figuren kunnen (eventueel in volgende lessen) allerlei begrippen en kenmerken van vierhoeken besproken worden.

De gele citroen

Leerdoelen – Je kunt de oppervlakte van een figuur bepalen die is samengesteld uit delen van cirkels; ze kunnen deze oppervlakte berekenen.– Je durft hulplijnen te tekenen om te zoeken naar figuren waarvan de oppervlakte bekend is. LesopzetHier vind je de TTP-lesopzet Downloadbare materialenDe opdrachtAlle oppervlaktesArtikel uit Euclides

Hoe groot is de hoek?

Deze les gaat over het berekenen van een onbekende hoek. Allerlei regels, zoals F-hoeken, Z-hoeken, hoekensom driehoek, overstaande hoeken, zijn bruikbaar. LesopzetHier vind je de TTP-lesopzet Downloadbare materialenDe opdrachtVoorbeelden van leerlinguitwerkingen