Niveau archief:
Nummer piramides (nieuw)
Stippen in het kwadraat (nieuw)
Blokjes en procenten (nieuw)
Twaalf enveloppen (nieuw)
Je vindt hier materialen voor twee lessen, waarin begrippen als deler, veelvoud en priemgetal besproken worden, en waarin vervolgens een puzzel centraal staat. Ervaringen met deze les zijn beschreven in een artikel voor Euclides (nog te verschijnen).
Hoeken zoeken (nieuw)
Deze les gaat over het berekenen van hoeken, gebaseerd op de regels ‘overstaande hoeken’, ‘gestrekte hoeken’, ‘rechte hoeken’ en ‘hoekensom driehoek’. Leerlingen leren dat ze de figuur goed kunnen bestuderen en vooruit kunnen redeneren op basis van de gegevens.
Luciferpatronen (nieuw)
Deze les gaat over het herkennen, beschrijven en voortzetten van een patroon in een rij met luciferpatronen; leerlingen kunnen op een natuurlijke en intuïtieve manier het gebruik van woordformules en formules waarin de variabelen met een letter zijn aangeduid ontdekken
Creatief met breuken (nieuw)
Deze les, gebaseerd op een idee van Martin Kindt, gaat over het kleuren van een deel van een figuur. Op basis van het werk van leerlingen kun je herhalen hoe je breuken optelt, aftrekt, vergelijkt en wat een vermenigvuldiging betekent.
Vierhoeken van stippen (nieuw)
Dit probleem is gekozen omdat elke leerling een begin kan maken. Maar het is een uitdaging om gestructureerd zoveel mogelijk vierhoeken te vinden. Aan de hand van de gevonden figuren kunnen (eventueel in volgende lessen) allerlei begrippen en kenmerken van vierhoeken besproken worden.
Glazen stapelen
Deze les gaat over de berekening van de hoogte van een stapel glazen. Er is sprake van een lineair verband tussen het aantal glazen en de hoogte. LesopzetHier vind je de TTP-lesopzet LesmateriaalDe opdracht en uitbreiding Glazen stapelenUitwerkingen van leerlingenPowerpoint voor gebruik in de les